Bra TV!!!

Blev tyvärr ingen träning idag på eftermiddagen men vi får se vad kvällen erbjuder :) Efter middagen bjöd istället på middagslagning, pasta så klart och lite tv tittande och gissa vad som gick på tv om inte Biggest Loser!!!

Härligt att se deras glada ansikten när de väger sig och får reda på att man gått ner 5 kg, glädje blir inte mer äkta än så :) Men att de är möjligt att gå ner så mycket på bara en vecka och det enda som behövs är träning och rätt mat är grymt :) Men tyvärr är det ju för lite träning och fel mat som har fått dem att hamna där :(

Varför äter vi så mycket och tränar så lite eller kanske inte tränar, varför rör vi inte på oss mer??
För att vi ska kunna äta vad vi vill så måste vi kunna göra slut på all energi vi lagrar i kroppen med!!

Men ska fortsätta att kolla på Biggest Loser och se hur de lyckas att förvandla sin bestruktiva livsstil till de bättre och lättare ;)

Har även bestämt mig för att sluta med allt överflödigt socker så man inte får diabetes när man blir äldre ;)

Cykel igen!!!

Kände suget efter att cykla idag igen :) så härligt när man kommer in i träningsflytet igen när det väl har varit borta under några dagar men det är bara att fortsätta att kämpa sig fram så kommer till så småningom tillbaks..
Blev en sväng ut till Säby ö sedan vidare ut mot Kyrkesund på små vägar :) Blev till slut 3 timmar MTB men tyvärr inte lika mycket lera denna gången men det är nog tvättmaskinen glad för :) Tvättade även cykeln imorse så skönt att inte skita ner den för mycket direkt!!!

Snart är det september och var dag som går så är det en dag närmare Lidingöloppet. Som ni redan vet så blir det cyklen upp igen. Kan jag hålla mig frisk hela september så ska inte cyklingen bli några problem, hoppas jag inte i alla fall :) Formen har inte känns så här bra på länge :) är det något som knäcks först så är det snarare psyket under 100 mil cykel på allt för kort tid ;)

Men måste ju få ordning på löpar formen med så imorgon blir det löpning eller rättare sagt jakt efter spännande platser på Tjörn :) Tittade på kartan förut och såg ett ställe som hette Olsby slott så det ska undersökas imorgon. Men blir nog lite mat med i ryggsäcken så för bli några timmars äventyr :)

So long!!

Lerig fler gånger om :D

Satte klockan på halv sju för att ta mig ut på morgonens cykelrunda på racern.. Men kom inte ut förrän vid åtta, var skönare att sova en stund till :) Kände mig inte i jätte bra form idag på morgonen så ät helst frukost innan träningen :) Men blev till slut 3 mil i den hårda blåsten!!! Kändes ändå bra eftersom de var några dagar sen ja satt på racern:)

Efter hemkomst så skulle familjen ut och cykla med släktníngarna från USA så det blev några timmar till fast med MTB istället :) Som vanligt så blev det en lerig historia :) Hitta nog de flesta vattenpölar att cykla i men det var riktigt skoj!!! Funderar ni på en mysig cykeltur på några timmar med fika så är Säby ö en perfekt tur:) behöver nödvändigtvis inte mtb heller :)

Efter en dag med mycket mat och tårta (både dop och släktmiddag) så fick de bli en löp/klätterrunda ute i naturen:) Även idag såg jag ett rådjur i skogen och det såg lika förvånad ut som vanligt, haha..
Sprang till berget och klättrade upp på toppen på den inte alltför branta sidan :) Väl uppe på berget så skulle ja hoppa över en mindre dam med vatten. Kom mig över men mossan var hal och jag halkade baklängdes ner i vattnet :) men var ganska snabbt uppe igen :) På vägen hem bar det över förmodligen den lerigaste vägen för var helt fullt av lera både i skon och på vaderna, haha :) men det är ju halva nöjet :)

Ut och njut av träningen och naturen :)

MTB blandat med cykeltävling!!!

Tog mig en härlig mtb tur och bestämde mig för att försöka hitta fler stigar att cykla på än mina vanliga som jag har hemmavid :) Packade väskan med lite kläder och mat... Mer för känslan av äventyr än för att använda ;) Hittade flera roliga leder ovanför Kållekärr och Kåtorp. Men eftersom regnet hade öst ner så var de både lerigt och halt så ramlade mer än en gång men de är ju halva nöjet :) Som en klasskompis sa - "inget blod - inget äventyr" - härligt uttryck :)
Avslutade hela turen med att sätta mig på ängen och beundra utsikten. Oftast när vi jag är ute så är man för fokuserad på träningen och glömmer det underbara runt omkring som ökar glädjen mycket :)
Stanna upp och njut av tillvaron ibland med!!!

Gårdagen bjöd på inte mycket träning för egen del utan var inne i stan och tittade på Göteborg City Criterium som var en cykeltävling för eliten i Sverige! Vädret var inte det bästa men riktigt spännande att titta på när de körde upp för den branta kullerstens backen. Inte mycket fäste för racercyklarnas släta hjul!!
Tråkigt bara att tätt duon gjorde upp om slutsegern så det blev inte någon efterlängtat slut spurt :( men men bra jobbat ändå!!!
Kul att se alla dessa cyklar med, gör ju att jag vill köpa nytt med :D

Till slut så vill jag bara säga att en av de bästa sport kommentatorerna är nog Robert Vacci på Eurosport. Finns inte så många som brinner så för sin sport. Det förhöjer hela upplevelsen att titta :) Rekommenderar att titta på Vuelta de Espana där han kommer kommentera en del etapper :)

Skidtunneln :)

Natt nr två!!

Utanför Torsby skidtunnel!!
Billigare än hotellet :D

Laddad innan start..

Johannes sugen på att cykla.

Start cykelvasan..

Många galningar på samma ställe

Massa saker blir det :)

På parkeringen i Sälen!!

Sängplats - bagaget på 855

Fast i bilen på grund av ovanligt mycket regn!!!

Orientering!!!

Idag bestämde jag mig för att göra något lite mera annorlunda men ändå så grymt skoj:D Tänkte att jag skulle orientera lite runt Tjörn!!! Blev körd upp till Myggenäs som ligger ca 1.5 mil hemmifrån och planen var att springa längsmed kompass riktningen ända vägen hem :D

Turen började med mestadels åker och högt gräs men gick sedan över till mer skog och kuperad terräng. Riktigt härligt och kändes riktigt bra i benen som kändes som de gick av sig själv :) Men att springa genom skog så kan man räkna med rivsår från taggiga buskar och  brännande nässlor!!! Men när man njuter av tillvaron så känns det knappt!!

Sprang nästan på ett stackars rådjur som såg riktigt chockad ut av att se mig mitt inne i skogen!! Men dagens pass bjöd även på en chock av de mindre trevliga slaget. Försök gå in i en hage med elstängsel med ena benet före de andra och sen få stöten, haha, kändes genom hela kroppen :)

Efter turen så var hela benen täckta med lera men det kompenserades av leéndet på läpparna :D kan starkt rekommendera det som lite omväxlande träning :)

Grym helg!!!

I helgen bar det iväg upp mot skogarna i Dalarna för att cykla Vasaloppsleden :D och avsluta helgen med lite skidåkning :D

Hämtade Johannes på Orust efter jobbet på fre och sen bar det iväg norrut. Hela bilen var lastad med tält, skidor, cyklar och kläder för hela helgen så de blev en hel del. Planen var att komma upp till Sälen redan på kvällen och slå upp tältet och få sovit ut innan loppet på lördag. Men det blir ju sällan som planerat!!
Vid Sunne hamnade vi i ett kanon oväder, helt sjukt va de regnade så vid Värmlandsporten bestämde vi oss för att vi inte kan köra längre. Vi körde i 50 km/h och såg ändå inte vägen :S... SÅ de blev sömn i bagaget på 850, så där skönt men fick några timmar i alla fall..

Vi var upp i SÄlen på lör morgon så vi hade gott om tid på oss för frukost och att fixa iordning innan cyklingen drog igång. Eftersom de var mitt första MTB lopp så hade ja inga större förväntningar och startade i tredje sista gruppen och hade ungefär en 4000 tusen framför mig att köra om :D banan var en blandning av grus, asfalt, skogsväg och lite lera. Synd att de inte var mer lera och mer utför :D
MEn tog mig i mål på 3.41 och är jätte nöjd med min tid. SYnd bara att de var trångt vissa bitar efter banan och att camelbacken gick sönder, annars hade ja nog kunnat göra de några min bättre :D

Efter målgång blev de bussen tillbaks till sälen igen för lite bad i utomhusbassäng och en välförtjänt glass :D den smakade riktigt gott :D eftersom vädret var kanon med 25 grader varmt så va de gott att svalka av sig lite i bassängen :D

Sedan bar de av mot Torsby där det blev en pizza inne i stan :D utr för oss så bakade pizza bagaren två till oss 20 min efter stägningsdags :D vi hade tänkt att vi skulle tälta uppe vid skidtunneln eller lite utanför men när vi väl var uppe så hitta vi inget bra ställe så det fick bli liggunderlaget på asfalten framför bilen och sova under bar himmel :D de var nog några personer som undra vad i höll på med egentligen :D men de gäller att inte vara så noga för då blir det mycket mer spännande :D lev livet hela vägen ut :D

VÄl i skidtunneln var det -1 grad och kontrasten mot 20 grader utanför blev ganska stor, brrrr... men efter några vändor där inne så fick man allt upp värmen :D Samtidigt som vi var där så var det ett gäng norska tävlingsskid¨åkerskor som var där och tränade.. Kan ju säga att de var svårt att hålla fokus på spåret när man mötte någon av dem ;) så nu blir de av till Norge för att träna nästa gång, haha...
Blev till slut en och en halv timme skidåkning innan det bar hemåt igen mot paradiset och tvätta alla illaluktande kläder :(

Det mest tursamma var nog att när ja provcyklade cykeln hemma efteråt så gick kedjan av efter tio meter :D tur i oturen!!!!

Dagen till ända!!!

Denna torsdag bjöd inhandling av tält och en härlig löparrunda. Var inne på Kvibergs överskottslager och hittade mig ett tält för bara 100 kr. Kanske inte världens bästa kvalite men det vägde endast ca 1 kg så de var de värt :D Denna gång blev de av den gamla hederliga pyramid formen men kan bli kul att testa det med :D

Efter hemkomsten så blev de en kortare löp tur på 5 km. Försökte få med mig syster men de var lättare sagt än gjort, inte bara en bortförklaring till varför de inte gick att spring :) men rundan flöt på bra ändå och de undelättare ju när man såg en söt tjej under turen också ;) varför är de inte så varje gång!!

Efter en förhoppningsvis snabb arbetsdag imorgon så bär det av till Sälen och cykelvasan :) en helg med johannes "trötter" eriksson, tält, gasolkök, svett och mjölksyra:) grymt.. Cykelvasan är alltså ett mtb lopp som går längsmed Vasalopps leden :) alltså 9 mil!!! På vägen hem blir de nog några timmars stakträning i Torsby skidtunnel:D

Fullt ös i helgen !!!

Blöt löparrunda :D

Hade ju inga direkt kläder med mig när jag skulle in till Uddevalla och träna dans idag men var ändå så sugen på att springa lite. När man ändå hade en timme över så varför inte springa lite.
Barfota löpning i UA city blev alltså dagens pass och det var ju inte direkt torrt ute :D

Men de är ju en fråga alla kan ställa sig, varför anser så många att de är så jobbigt att springa eller träna över huvudtaget när det regnar. Alla dagar kan inte vara 22 grader och sol och perfekt träningsväder. Hur många ggr har man inte hört att "idag kan ja inte träna för de regnar ju ute"... Visst att kläderna blir lite blöta och kanske fryser lite i slutet av träningspasset men de är väl sånt som hör till. Kläderna torkar och kroppen blir varm när man kommer hem igen.

Människan försöker ju hela tiden sträva efter att göra de så lätt som möjligt för sig i de flesta situationer, alltså även när de kommer till träning. Men här måste vi försöka att dra oss ur soffan och ta sig ut i alla fall. Tänk de perioderna när de regnar i två veckor, ska regn förstöra två veckors träning!!! Absolut inte!!!
Nästa gång de regnar så gå ut och pröva, de kan faktiskt kännas ganska befriande och uppfriskande att vara ute i regnet. De flesta har väl som barn lekt ute i regnet och tyckt de var jätte roligt, så varför inte när vi blir äldre :D

Ut i regnet nu och njut...

On the road again!!!

Finns ej på TJÖRN :D

Skyltar i alla fall...

AFRO!!!

Fullt ös !!!

Frukost på Tjolöholmsslott..

Väldigt mycket socker :D inget GI här inte...

Morgon med godis :D

Minitältet

Huvudet fick ligga utanför och Sofia hade glömt liggunderlag - orutin ;)

Underbart...

Söder om GBG så rullar livet på...

Utsikt över Göteborg

Resesällskap :)

Sofia hängde med på turen... Tur va de för de var många härliga skratt...

PÅ gång

Nu börjar helgens äventyr :D och all packning på cykeln :D

Minsta möjliga :D men inte omöjligt...

Turen blev inte riktigt lika lång som planen var från början, den blev "bara" 25 mil till slut :D en riktigt härlig sommartur som förgylldes av mycket glass, sol, härliga skratt och mycket trampande :D

Tanken var att det skulle bli en minimalist cykeltur med så lite utrustning som möjligt för att se om man klarar sig utan de flesta bekvämligheter och även för att spara vikten :D
Fick plats med all utrustning på cykel utan kärrra och i en 25 L ryggsäck.
Tält (miniformat)
Sovsäck
Liggunderlag
Kök med brännare och kastrull
2 st cykeltröjor
1 par cykelbyxor
2 regnjackor
1 tjocktröja
1 par bad shorts
1 par flipflops
1 par cykelskor
1 hjälm
+ vanlig cykelutrustning och personliga tillbehör

Färden började på Tjörn och mötte senare upp Sofia som skulle hänga med på denna inte så lyxiga semester men desto mer spännande:D Vi träffades i Ytterby och fortsatte senare in till Göteborg och ner mot Särö :) En riktigt fin cykelbana söder om GBG och kan starkt rekommendera den som funderar på att ut och cykla någon dag :D

Efter lite surrande inne i Särö så hitta vi tillslut till cykelvägen igen och kom fram till Kungsbacka som blev fredagens stopp. SÅ efter lite mat shopping så satte vi upp det hemmagjorda tältet och de visade sig funka riktigt bra :D det blev därefter godis och kex under en stjärnklar himmel...

Fantastisk natt och fick sovit 9 timmar så var härligt utsövd så nu fortsatte färden ner mot Tjolöholmsslott som bjöd på fina vyer och bra väder. Så där blev det årets första dopp och försökte föbättra på färgen på magen från vitare till vit :D

Efter några timmar under en stekande sol så började ja bli rastlös och vi bestämmde oss för att dra vidare men eftersom Sofia var tvungen att ta sig hem så bestämde ja mig för att hänga med hemåt, inte riktigt lika skoj att cykla själv när man varit två :D

Tod mig en sväng om genom göteborgs innerstad och det var lite spännande att cykla där inne men inget jag skulle vilja göra varje dag. Så tacka vet jag det oändliga raksträckorna och kuperade terräng som landsbygden bjuder oss på :D inte så roligt att stanna var 20 m för ett nytt övergångsställe ;)

Njut av tillvaron :D

Jobbigare dagar :(

Alla har någon gång upplevt då motivationen tryter och orken att ta sig ut och ta sig igenom träningspasset som man egentligen borde. Det är ingen härlig upplevelse och som oftast så ligger man kvar i soffan hela kvällen och får ångest efter "varför gick jag inte ut" ;) för vissa kanske ångest blir värre än för andra, haha..

För mig hade jag en sån dag när man har sovit alldeles för dåligt och tränat alldeles för mycket och man känner att soffan är mycket lockande. Men denna gången tog jag mig faktiskt ut på en 5 mila runda på cykeln. Inte ens cykelturen var rolig, blåste och det kändes bara tungt hela passet :(

Vissa dagar är såna men ändå så känner man sig nöjd efteråt att man gick ut och så är det en boost för självförtroendet att veta att man klarar att ta sig igenom de lite tyngre perioderna också :)

Men så klart i slutändan så måste vi ju också lyssna på vad vår kropp försöker att tala om för oss och när det behövs vila. Men försök inte att intala dig själv om att det är kroppen som inte vill ut när det egentligen bara är latheten som drar ;)

FUllt ös medvetslös :D

Barfotalöpning!!!

Idag började fokus mot Lidingöloppet 2010.. Tänkte om det ska bli någon rekord tid så är det ju bäst att träna med. Det hjälper ju inte heller att David sporrar en att komma under 2.15 för att få medalj :) det är ju alltid kul.

Tänkte att dagens träningspass skulle bära av ut i skogen i närheten av där jag bor. Inte alltför längesen när jag var ute med Mtb så hitta jag många roliga stigar att både cykla och springa på. :)
Snörrade på mig mina gröna Icebug och sen bar det av men de tog inte lång stund innan skavet kom. Gillar inte strumpor i skorna!!!

Bestämde mig för att prova det som jag har provat många ggr förut på asfalt men inte inne i skogen, Barfotalöpning :D till en början kändes det lite ovant men allt eftersom så kändes det bättre och bättre :)
Samma fråga som har dykt upp många ggr förut om varför det är en sån hysteri om att vi måste ha dom dyraste och flashigaste löpardojorna i affären, när det går minst lika bra utan??

Våra fötter har ju alltid klarat sig utan människans påverkan. I och med löparskor så har vi förändrat vårt sätt att löpa vilket leder till större risk för skador relaterat till löpning... Att känna markens minsta variation under fötterna är grymt även om det sticker lite när man trampar på de vassa kottarna ;) men det är något som försvinner med tiden.

Det är såna tankar som kommer upp i huvudet när man ljudlöst springer genom skogen och känner sig ett med naturen, som att det är detta som vi är skapta för. Den mest naturliga formen av motion i den mest underbara miljö :)
Blev till slut en dryg timme på stigar och vägar inne i skogen innan det bar av tillbaks för att hämta skorna som låg gömda under ett träd. Även om inte fötterna var dom nöjdaste helt nersmutsade med lera så kompenserades det med det stora leendet i ansiktet :) Lycklig - Absolut :D

Den som inte har provat borde någon gång pröva att ta av sig skorna och känna på hur det är :)

Ännu mer uppför...

Ni ser ju hur roligt de är att cykla :D

Flyter på GRYMT :D

Johannes, Johan och David på väg uppför...

På väg till cykelturen !!

Inte så värst glamoröst ;)

Gårdagens cykelrunda :D

Söndagen bjöd på det valiga :) alltså en cykeltur... Men inte ensam för än gångs skull. David var sugen på en runda så till slut blev vi fyra st. Jag, David, Johannes och Johan.
Vi utgick ifrån Svanesund på Orust och fortsatte senare till Ljunskile och Uddevalla via Vassbo. Sedan efter ett härligt glass stopp så bar det hemåt igen fast över Rotviksbro och Henån.

Man märker ju verkligen vilken skillnad det är att cykla ensam jämfört med hur det är att vara några stycken. Men båda bjuder på fördelar och nackdelar :) Helt underbart att kunna gå bak och lägga sig på rulle och slippa motvinden för en stund. Tror ni som inte är inbitna cyklister kan lista ut vad det betyder att "ligga på rulle" ;)
Självklart den sociala biten är ju ett stort plus när man är några stycken :) även om ensam cykling kan leda till många intressanta konversationer med sig själv ;)  haha..

Tyvärr så knäckte David en eker i slutet av passet så passet slutade inte riktigt som planerat men det blev ändå en härlig tjurrusning uppför en av backarna :D

Kommer även några bilder från cyklingen :)