Barfotalöpning!!!

Idag började fokus mot Lidingöloppet 2010.. Tänkte om det ska bli någon rekord tid så är det ju bäst att träna med. Det hjälper ju inte heller att David sporrar en att komma under 2.15 för att få medalj :) det är ju alltid kul.

Tänkte att dagens träningspass skulle bära av ut i skogen i närheten av där jag bor. Inte alltför längesen när jag var ute med Mtb så hitta jag många roliga stigar att både cykla och springa på. :)
Snörrade på mig mina gröna Icebug och sen bar det av men de tog inte lång stund innan skavet kom. Gillar inte strumpor i skorna!!!

Bestämde mig för att prova det som jag har provat många ggr förut på asfalt men inte inne i skogen, Barfotalöpning :D till en början kändes det lite ovant men allt eftersom så kändes det bättre och bättre :)
Samma fråga som har dykt upp många ggr förut om varför det är en sån hysteri om att vi måste ha dom dyraste och flashigaste löpardojorna i affären, när det går minst lika bra utan??

Våra fötter har ju alltid klarat sig utan människans påverkan. I och med löparskor så har vi förändrat vårt sätt att löpa vilket leder till större risk för skador relaterat till löpning... Att känna markens minsta variation under fötterna är grymt även om det sticker lite när man trampar på de vassa kottarna ;) men det är något som försvinner med tiden.

Det är såna tankar som kommer upp i huvudet när man ljudlöst springer genom skogen och känner sig ett med naturen, som att det är detta som vi är skapta för. Den mest naturliga formen av motion i den mest underbara miljö :)
Blev till slut en dryg timme på stigar och vägar inne i skogen innan det bar av tillbaks för att hämta skorna som låg gömda under ett träd. Även om inte fötterna var dom nöjdaste helt nersmutsade med lera så kompenserades det med det stora leendet i ansiktet :) Lycklig - Absolut :D

Den som inte har provat borde någon gång pröva att ta av sig skorna och känna på hur det är :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0