Givande dag :D

Idag har  jag äntligen pratat med en eventuell sponsor till mitt klassiker projekt :)
Men lite för tidigt att ta ut något i förskott men det ser ljust ut i alla fall... Men herregud va nervös jag var innan jag skulle prata med chefen, haha. Men det är nog en sak som man måste försöka lära sig om man vill fortsätta att söka sponsorer till sina projekt, att kunna prata och stå upp för sin idé och plan :)

Viktigt är att man har någon nytta av sina sponsorer i alla fall. Personer säger till mig att jag borde gå runt till företag och söka sponsring men till vilken nytta skall man ha sponsorerna är ju en fråga som kan vara bra att ställa sig!!! Desto mer sponsorer man har desto mer krav blir det och ditt äventyr kanske blir mer uppstyrt än vad du skulle vilja :(

Tror de var Ola skinnarmo som sa att ibland är det bättre att köra sitt eget race utan sponsorer,och det ligger något i det med :)

Dagen bjöd även på ett träningspass av det lugnare slaget, i alla fall för benen :) dom kunde behöva vila innan cykelturen imorgon. Körde en mil rullskidor idag så nu börjar träningen inför den stora Grande Finale på mitt projekt :) Något som är effektiv träning inför skidsäsongen är att staka sig igenom hela träningspasset :)
DEsto jobbigare desto mer måste de väl ge ;) om inte så är de lite roligare då :)

"Make friends with pain and you will never be alone"

Gallerian loppet!!

Idag har jag varit med i löpartävlingen Gallerianloppet i Henån på Orust. Loppet var 8 km långt och utgår från centrala Henån och sedan vidare ut ur samhället upp för en sugande backe och sen tillbaks ner målrakan :)
Ungefär så ser loppet ut i korthet.

Bestämde mig sent på eftermiddagen att jag skulle åka till Henån för att delta i loppet så ringde Johannes som skulle vara banchef för att kolla upp allt det praktiska och sen bar de av.

Ställde upp på startlinjen med alla de seriösa killarna som såg ut att springa riktigt fort som de senare även gjorde. Men jag själv kände mig inte speciellt som någon löpare där ja stod på startlinjen med mina eldflammiga badbyxor med målarfläckar på och en gammal löptröja jag hitta hemma :)
Som tur är, är de ju inte kläderna eller skorna som gör löparen :D även om de ibland kan tyckas så ;)

Starten gick och jag hängde på några killar som hade bra tempo men efter backen så fick jag släppa den ena killen och fick springa de fyra sista km ensam med två killar jagande bakom. Alltid bra att känna sig lite jagad när man springer, kan pressa sig lite till. Men var rätt så trött i slutet av loppet men kom in på en topp tio placering på tiden ca 32 min :)

Är jätte nöjd med min insats idag och ser fram emot nästa träningspass imorgon :D

SNart hemma men handla först :D

18.00 och start - 42 mil hem nu...

Mål :)

Upploppet...

Uppladdning

Jag och Ulrik ska provsimma :D

Ny tältplats:D

Underbart träningspass...

Idag blev det en sväng på cykel igen :)

Många drar sig för att ge sig ut och träna i ösregn men det kan var helt grymt om man bara ger sig ut och märker att lite vatten inte är så farligt ändå :) hörde en gång att huden visst var vattentätt ;)

Körde den vanliga tjörnrundan via Rönnäng, Skärhamn och Myggenäs. Blåste en hel del bitvis och kändes allt lite kämpigt i låren idag. Kändes att man har tränat en hel del nu det senaste :) så imorgon blir de nog att vila benen lite...

HAr ju en hel del innan det blir prat me chefen på Team Sportia igen :D håll tummarna för att de är intresserade :)

Ut i regnet nu och njut :)

Vansbrosimmet tur och retur :D

Äntligen kommer redogörelsen om hur andra delen i projektet gick tillväga.
Kände dagarna innan att jag inte var speciellt motiverad till att ge mig av igen eftersom träningen hade legat nere på grund av förkylning. Men satte förhoppningen till att motivationen skulle komma när jag satte mig på sadeln som den brukar göra:) Började känna den där riktiga äventyrs känslan efter det att jag hade passerat Uddevalla och cyklade vägar jag aldrig cyklat förut... Jag hade bestämt mig för att ta vägen via Ödsmål och Ljunskile till Uddevalla. Jag gav mig iväg ungefär vid kvart i fem på torsdags eftermiddagen. Efter Uddevalla så valde jag vägen via Färgelanda och vidare upp mot Billingsfors :)

Började komma in i mitt vanliga tempo då man kan bara ligga och mata på i flera timmar efter mitt lilla middagsstopp i Färgelanda. Flöt på bra och jag var mest glad att jag började att torka efter regnovädret jag fastnade i efter Ödsmål. Färden gick i ganska bra fart upp till BIllingsfors men har ju märkt att de inte alltid är som vägverkets trafikskyltar stämmer överens med verkligheten om man ser till avstånd. Körde förbi en skylt som visade att det var ex antal km kvar till nästa samhälle och efter en km till så var de fortfarande lika långt kvar, riktigt knäckande ibland. Därför är de att rekommendera att bara titta på vägen och skita i skyltarna ;)

Lite utanför Billingsfors bestämde jag mig att stanna för natten innan det blev för mörkt :) Alltid mysigt att kolla på solnedgången genom tältöppningen. Så jag åt mina tunnbrörullar med makrill i tomatsås i8börjar tröttna på dom nu ) ;)Somnade till solnedgången och sov så där den natten men de lär man sig efter ett tag att första natten alltid är värst innan man vänjer sig.

Dagen därpå så startade jag cyklingen vid halv sju på morgonen med magen full med spaggetti och köttfärssås lagad på mitt nyinköpta gas kök. Färden fortsatte efter BIllingsfors mot Åmål och sedan vidare mot Säffle. Precis innan Säffle så såg jag en älg och kände verkligen närheten till naturen i det ögonblicket, det förgyllde cykelturen lite extra en stund :) Framme i säffle så var naturligtvis inget öppet men hade tur att turiststationen öppnade precis när jag kom fram så jag fick mig några kartor så ja kunde ta mig upp till Grums utan att cykla på motorvägen:) blev även rekommenderad till ett riktigt gott matställe som hette just de " Ditt matställe". Riktigt bra frukost buffe till bra pris:)

Färde bar upp till Grums via Värmlandsbra på en rätt så kuperad väg men slog ju hastighetsrekordet för turen i alla fall med 53 km /h. Lite läskigt med kärra då den börjar vobbla i för hög fart :/. Tog mig snabbt igenom Grums och resten av små samhällena upp igenom men gjorde ett kort stopp på vägen vid en badstrand där jag la mig i gräset och lätt cykeln vila en stund ;) Tod mig sedan upp till Molkom som jag var med om en rolig sak :) Körde in för att kolla på kartan och info skylten och då dyker en orange Mustang upp och vevar ner rutan och säger " SÅg inte jag dig på Tjörn igår" hahahah. NISHIKI FINISHER vs. FORD MUSTANG   1-0... Tog oss lika lång tid att köra från Tjörn till Molkom i Värmlands län... Vilket sammanträffande!!!

Fortsatte sedan upp mot Fillipstad och nu började man märka att backarna blev brantare och längre och klockan blev mer och mer:) MEn när ja kom fram så unnade jag mig en välförtjänt pizza och där kom nästa roliga grej. En pappa och sin dotter kommer in och ska beställa pizza efter mig och går ut och sätter sig på uteserveringen, när jag senare går förbi så säger dottern som var ungefär 10 år att "Pappa, han har klackskor på sig", haha att man inte skratta ihjäl sig... Alla som har gått i ett par cykelskor vet ju att de låter precis som ett par klackskor :D

Efter pizzan och välfyllda flaskor bestämmer jag mig att köra en bit till ikväll, har ju 10 mil kvar till Vansbro och klockan är ju ungefär 8 på kvällen. Milen går segt och jag tittar allt mer på hastighetsmätaren och tror att de går fortare än va de gör men börjar bli ganska uttråkad nu och vill bara va framme men när jag har ungefär sex mil kvar till Vansbro så bestämmer jag mig för att köra resten ikväll, jag öser på tills jag är framme :D

Vid toppen av nästa berg och jag har en panorama vy utan dess like ut över de små fjällen och solnedgången i fjärran så känner jag mig som världens mest lyckligt lottade person, att få uppleva de där och se hur vackert livet är får mig nästan att bli tårögd. Inte nog med de så dyker nästa älg upp några min senare alldeles vid vägkanten cirka 20 m bort :) Är framme i Vansbro vid kvart i elva på kvällen och de första jag gör är att löpa mig en hamburgare :D Senare slår jag upp tältet och somnar nu 30 mil senare som en sten.

Lördagen flyter på utan större bekymmer och glider mest runt i Vansbro och väntar på att tjej simmet ska starta där några kopisar ska vara med. Linn, Lisa och Sofie klarade sin första tjej klassiker :) Grymt jobbat :)
Senare på kvällen så käkade jag middag med mor och far som hade kommit upp för att heja på och sen tog jag och Ulrik ett kvälls sim för att prova våtdräkterna. Det var även det enda jag hade simmat sen Vansbro året innan :) inte den bästa uppvärmingen.

Men på söndag var de nu vår tur :) Startade i samma grupp som Sofia så jag hade någon att hänga med i startområdet :) Nubörjade man även bli fokuserad på de som komma skall och provade glasögonen för att se så allt stämmde :) väl i vattnet flöt de på bra, simmade på 1.06 och är nöjd med de men hade vart skoj att komma under 1 timme :)

Gick i mål ungefär vid halv fem och började cykla hem vid sex så det var effektiv tid med att äta packa cykel och säga hej då till föräldrar och moster och hennes man.:) Kom inte långt förrän det började ösa ner, kändes som himmlen öppnade sig och släppte allt som fanns :) Hastighetsmätaren slutade till och med att fungera som nu började bli min vän ;) kändes tomt utan den, haha. Va ska man göra under 42 mil cykel om inte titta på hastigheten ;) Rullade bra ner till Fillipstad igen där det blev lite fik och prat om VM - Finalen som var i full gång, men kändes inte som ja missa så mycket ändå :) bättre att cykla :)

Strax efter Fillipstad så började mörkret att falla och nu började även regnet komma igen. Men nu fick jag en så där underbar känsla i hela kroppen. En känsla av lycka spred sig i kroppen och jag kände mig helt ostoppbar och som jag levde i nuet. Kunde inte annat än att cykla där leende i mörker och ös regn :) en av de bäst upplevelser jag någonsin haft under en cykeltur. Det var nog i samma veva som jag bestämmde mig för att köra hela vägen utan att stanna och sova. Väl framme i Grums så var klockan runt tre och de började att ljusna lite grann så jag tog en kort paus på en busshållplats och satte mig och somnade nog i några min på trottoaren :) men de var de som behövdes för att få ny energi igen :)

Körde i jämn fart men började känna mig väldigt sliten så väl framme i Åmål efter ytterligare ett möte med en älg så bestämmde jag mig för frukost paus :) började känna att jag drömde så fort jag blundade längre än 5 sekunder. När jag väl öppnade ögonen igen så tog de ett tag tills ja förstod va ja höll på med så tänkte att de är bäst att fortsätta innan jag somnar helt och hållet :) tillbaks i Billingsfors så var klockan 08.20 och jag hade varit uppe i över ett dygn och simmat ett Vansbrosimm och cyklat 30 mil så bestämde mig för att sova lite grann. La mig ner på närmaste gräsmatta och sov i en och en halvtimmer innan jag fortsatte :) men de hjälpte verkligen för sen kände jag mig relativt pigg större delen av vägen om man bortser från blodsocker fallet jag fick och betämmde mig för att gå in och äta riktig mat istället för Kexxhoklad och makrill i tunbrödrullar :)

Tror att den maten gjorde riktigt gott för precis efter Färgelanda så cyklade jag upp för en backe när jag blev omkörd av två mopeder, kanske inte de snabbaste mopeder men de gjorde säkert 30. Efter backen började de slutta lite lätt ner för och jag såg att mopederna försvann längre bort samtidigt som jag fick upp farten. Började ta in på killarna och de blev nog lite paffa när jag cyklade förbi dem i 48 med cykelkärra bak på :) såg inte dem något mer sen efter de ;)

Färden fotsatte över med Uddevalla och Ljunskile och började äntligen närma mig hemåt och fick ny energi:) väl hemma på Tjörn så mötte syrran upp mig pch cyklade med mig de 5 sista km:) måste tilläggas att ja tog henne på slutspurten ;)

DEt var det hela i en kortfattad berättels och ja den hade kunnat bli längre :)
Tänker även skriva ner en lista på all utrustning jag hade med mig under cyklingen :)

Morgonrundan..

Alltid härligt med att börja dagen med en löparrunda innan jobbet, visserligen bara tre km men de är så att jag kommer igång på morgonen:)

LÖpningen blir så mycket roligare och lättare efter de att jag läste boken Born to Run ac Cristopher McDougall. Den förklarar hur man vi skall löpa för att få det mest effektivt och den falska marknadsföringen runt dagens löpar skor!!!

Inte alltid det som är dyrast och flaschigast som är bäst :) som tur e ;)

FÖRSTA BIDRAGET :D

Tack Erland för ditt bidrag till Barncancerfonden :D Inte bara jag som blir glad utan flera med mig...

Underbar cykel dag :D

Tillbaks efter dagens motionslopp - Lur rundan.

Hämtade Johannes och Erland på Orust och sen bar det iväg upp till Tanum där vi möte upp Ulrik, Hans - Ola och Bengt. Starten gick strax efter 10 men vi kom iväg sent så hann tyvärr inte med den stora klungan som försvann iväg men vi sex drog iväg i ett eget bra tempo som kändes bra..

Skönt att känna att benen känns hyfsat fräscha efter så mycket cykling som det har blivit denna sommaren. Just nu har jag redan mellan 250 - 300 mil på cykeln och några mer kommer de garanterat att bli:)

Loppet gick på ca 1 tim och 40 min så är ganska nöjd med det tempot vi kunde hålla och vädret var ju helt kanon för cykling med lagom tempratur och inte för mycket sol. Har ju märkt att solbrännan inte blir den bästa av att cykla soliga dagar ;)

Vid målgång så kom ju den bästa överraskning, vid inlämningen av nr lapp så fick man välja ett eget pris från hyllan och fick mig en träningsoverall från ADIDAS :D riktigt nöjd.

Efter duschen så bar det av hem till Hans - Ola som bjöd på en riktigt god och välbehövlig middag :) Ulrik fick även hjälpa mig med bloggen så nu är den på gång på riktigt :D

Kan verkligen rekommendera lur rundan som cykellopp, riktigt mysigt och bra kuperat :)

Det är ju backarna som är roliga och inte nödvändigtvis nedför ;)

Cykellopp igen :)

Nu bär det snart av mot Tanum för ytterligare ett cykellopp men i behagligare former idag :) Ungefär 6 - 7 mil cykling och Start vid tio...

HEMMA IGEN :D

90 mil på tre dygn!!!!

Hela projektet började med att jag ville utmana mig själv. Många ser En Svensk Klassiker som en utmaning i sig att ta sig igenom 30 mil på cykel, 3 km simning, 3 mil löpning och 9 mil på skidor. Men efter 2 genomförda klassiker så kände jag att det inte var samma grej längre utan jag känder att jag ville se vart gränsen går för hur långt man kan pressa sig.

Iden att cykla till alla deltävlingar fick jag från Göran Kropps bok när han berättade om hur han cyklade till Mt. Everest och besteg toppen solo och hade med sig all utrustning. Kände att cykla inom Sverige är väl de minsta jag kan göra.

Så det hela började med en plan att cykla till Motala och Vätternrundan på 4 - 5 dagar men efter ett samtal med komisen Johannes så blev de tillslut planen att cykla fram och tillbaks och runt Vättern under 3 dygn.

Starten gick hemifrån Tjörn 16.45 17/6 på torsdag eftermiddag och tanken var att köra så länge som det kändes bra och nu så här i efterhand så körde jag nog lite för länge in på sena kvällen. Färdvägen gick först till Trollhättan via Hjärtum. Efter Grästorp så fanns det småvägar ända upp till Skara där jag var ungefär vid 22.00 och kände mig fortfarande ganska pigg så bestämde mig för att fortsätta några timmar. Färden fortsatte till SKövde och nu började de bli riktigt mörkt och tempraturen sjönk. Men tillslut vid 02.00 så hade jag några km kvar till Karlsborg och jag bestämde mig för att stanna och sova i några timmar.

Vaknade alldeles för tidigt morgonen därpå och insåg att jag inte skulle kunna sova fler timmar så 4 tim fick räcka. Den morgonen fick jag även känna hur irriterande mygg och knott kan vara när man försöker äta sin frystorkade frukost.
Sedan bar det av igen och nu hade jag bara 9 mil innan jag var framme i Motala och skulle få några timmars vila och avkoppling. Hade helt okej väder så timmarna på sadeln flöt på ganska bra. Började se fler och fler med cyklar på bilarna så de kändes verkligen som att jag började närma mig :)

Väl framme i Motala blev de Först Sibylla och sedan en pasta rätt på gasolköke. Det är en sak so fascinerar en att jag kan nog äta obegränsat när jag är ute och cyklar. Känns ju som man är konstant hungrig hela tiden.
NU var det bara att vänta in resten av gänget så vi kunde gå ner på stan och hämta nummerlappar och käka en sista ordentlig middag innan själva Vätterrundan.

Starten skulle gå ca 03.00 på lördag morgon så jag fick mig några timmars sömn innan jag skulle upp. När jag vaknat så var det bara att koka vatten och fylla på den frystorkade rätten (något grötaktigt). Så nu väntade ytterligar 30 mil cykling innan målet i Motala. Själva loppet flöt på bra även om jag var väldigt sliten inledningsvis och var tvungen att släppa kontakten med kompis gänget som jag startade ihop med. Efter en fem mil så började jag känna mig fräschare igen och nu började de rulla på fint fö rmig och Jakob. Vi hängde på några klungor som flöt på bra även fast de var motvind och vi hoppade över stoppet i Jönköping och fortsatte upp mot Hjo. Nu började även medvinden blåsa och nu började det flyta på riktigt bra:)

Väl framme i Hjo så träffa jag på Hans - Ola och Ulrik som hade stoppat för den riktigt goa lasagnen som jag tyvärr missade denna gången (jag hade ju mina tunnbrö rullar med makril i tomatsås i). Efter Hjo cyklade jag ihop med en härlig skåning ända upp till Hammarsundet. Sista två milen var en riktigt härlig känsla av att kroppen klarar allt om man bara pressar den till det, drog i klungan stora delar av de sista milen vilket var tur annars hade jag nog aldrig kommit under 10 tim :) SLUT TID 9.53 min.

Efter målgång väntade en härlig pasta sallad och en lättöl men det var riktigt gött att få i sig något som inte innehöll makrill eller tomatsås. Men än så var äventyret inte slut utan nu väntade bara 30 mil hem också. Efter några timmars vila och nedpackning av tältet så bar de av hem igen. Startade från Motala igen vid 17.00 och hade nu 24 tim på mig att ta mig hem om jag skulle klara min deadline. Men känslan av att veta att jag redan hade klarat av 60 mil gjorde mig riktigt lycklig så de första milen var inga problem. Sen alla vinkningar från personer som fortffarande var på väg mot mål piggade också upp.

Cyklingen gick i hygglig fart ända fram till Karslborg där det blev mat paus på Pizzerian. Men det är alltid lika segt att börja cykla igen efter en längre paus speciellt när de börjar bli lite kyligare. Men kul med sällskap då Johannes, Hans - Ola, Jakob och Johan. Fortsatte sedan till Skövde där folk var på ut på krogen när jag kom cyklande. Kände mig ganska missanpassad i cykelhjälm och cykelbyxor :) Efter det så stannade jag 6 km utanför Skara för att vila några timmar men de blev aldrig att jag satte upp tältet utan fick lägga ut liggunderlaget på backen och sova några timmar. Men på morgonen fick man betala priset, blev riktigt trött och sliten efter alldeles för mycket cyklande och för lite sömn. Det tog mig några timmar ner till Grästorp och Restaurangen Tre Älgar där det blev en härlig frukost och 3 koppar kaffe :) Fick mig nya krafter att fortsätta sista 7 milen hem.

Sista milen blev inte så händelserika fram till absolut sista milen där jag bestämde mig för att komma hem under totalt 69 tim. Då fick jag höja tempot eftersom jag bara hade 25 min kvar tills tiden gick ut :) Var uppe i 35 km/tim på raksträckan hemma på tjörn och de var slitigt eftet 90 mil i benen under helgen. Väl hemma så var de en härlig fika och sedan däckade man rätt skönt på soffan :D

En sak jag lärde mig efter detta är att inget är omöjligt då man vill. Efter dessa 90 mil så kände jag mig helt oövervinnelig, inget kunde stoppa mig när jag satte mig på cykel sadeln och de är en underbar känsla.
Hoppas alla någon gång kommer uppleva det :)

Insamling mot Barncancer

Nu har jag äntligen fått startat min insamling till Barncancerfonden :) NU ska ja bara komma på hur man ska få in Bannern på sidan... Det får bli morgondagens projekt

Välkommen till min nya blogg!

Första inlägget i min bloog... Känns lite spännande men nervöst. Men kommer inom en snar framtid att göra en redo görelse för mitt klassiker projekt. Har redan tagit mig igenom både Vätternrundan och Vansbrosimmet med endast cykeln som transport medel.

I och med att de redan är avklarade såå kommer de ske en redogörelse nu i efterhand hur jag gick tillväga och hur genomförandet gick till. Nästa steg i projektet är att starta insamlingen till barncancerfonden som kommer förhoppningsvis ske nu i dagarna. Kommer förhoppningsvis att skapa en länk från min blogg till min insamling.

Hoppas att bloggen även kommer att inspirerar andra till att följa sina drömmar och förverkliga alla planer..

En sak man lär sig efter många mil och timmar på cykel är att hur tungt de än är och hur trött man än är så kommer man alltid ta sig igenom va de än må vara så länge man brinner för de man gör.

Då finns de inget som knäcker en :)

Kom ihåg att vi gör de för att vi kan!!!!