Jobbigt i backen :S

Precis kommit hem från ett 40 min långt träningspass i backen, riktigt seg backe ända upp till vindkraftverket och tillbaks ner till vägen igen.. Blev 5 vändor upp och ner och snabbaste gick på 6.13 så kändes riktigt bra i slutet men lungorna fick ju betala sitt pris för det med... Satan i gatan, de var längesen jag kände den känslan men ändå så skönt på något sjukt konstigt sätt :D Det är när det är jobbigt som man blir bättre, eller rättare sagt när man övervinner det jobbiga :D

Har även blivit ett 50 min pass med Anna och det blev en förbättring av rundan med 2 min så det går framåt så 45 min gränsen närmar sig med storm steg :D Även om det var segt på slutet så blev de rekord ändå :D

Gårdagen blev det ett intensivt cykelpass a la 30 min. Ställde ut cykeln på altanen och det var riktigt behagligt :D
Så en bra start på dagen :) Sen blev det 2 tim dans på kvällen så somnade gott om man säger så :)

Nu blir det läsning av vetenskaplig artikel och sen sängen för laddning inför tenta imorgon :D

Helgens träning...

Har varit en ganska så lugn helg som jag större delen spenderade på ön :)

Fredag var det vilodag men blev faktiskt en timme yoga och märkte ju att jag var stelare i kroppen än vad jag trodde så det får jag fortsätta med så blir det nog bättre tillslut :) Resten av fre blev väldigt lugn med lite godis och tv mys :)

Lör blev en timme och 2.5 mil på träningscykeln innan det bar av till böckerna och de många vetenskapliga artiklarna :) Men när man väl sätter sig så går det ganska bra faktiskt :) Bättre än väntad faktiskt :)
Kvällen spenderade ja framför en storbildsskärm med en kontroll i handen :) Härligt med tv spel ibland :)

Sön morgonen tog jag mig till simhallen för en timme simning tänkte jag men blev till slut en halvtimme efter jag insåg att de inte gick att crawla med alla människor som också skulle simma :) så blev bastun och hem till skidorna på tv istället :) Blev även milen på kvällen med Örjan så de känns skönt att få sprngit idag med :)

Har nu även börjat föra träningsdagbok så man kan hålla koll på träningen och utveckling :D

Hårt pass idag :D

Gårdagen bjöd på en del sega föreläsningar men man tog sig igenom dom till slut :) Forskningsteorier och hermeneutik och fenomenologi hit och dit gör en ju inte en jätte inspirerad men det ger ju en mer tid till att dag drömma sig bort från föreläsningssalen :D DEt som rör sig i huvudet är målet som hägrar framöver och det är kul att ha något att sträva mot under en längre tid :D

Kvällen/Eftermiddagen bjöd på massor av dans med gänget och flumm flumm.. Vet inte vad det var som hände under dansen men det lossnade bara, ni som var där förstår ju ;)

Idag blev det lite extra i skolan med handledning men som tur var varade skolan enbart till tolv så resten av dagen ägnade jag mig åt massor av träning :D
Efter skolan bar det av till simhallen för en timme crawl träning. Eftersom det var tredje gången så kan jag väl säga att jag inte riktigt har blivit en vattenmänniska men det gäller att inte ge sig :D kommer nog trivas någon dag jag med :)

Efter det blev det att ta på sig uppgiften som PT igen och måste ju säga att det har skett en imponerande utveckling på en vecka och lite vilja :) Tre minuter på vår runda är ett bra resultat med tanke på vad vädergudarna bjöd på under eftermiddagen :) Regn och värsta vinden på länge :)

Sen bar det hem i löparskorna i motvinden och hade ett jämnt men lugnt tempo och kändes ganska så härligt att springa trots vädret :) Känns riktigt skönt att komma igång igen med löpningen på allvar :)
Blev till slut 2.5 tim löpning och känner mig inte speciellt stel efter :)

Resten av kvällen blev det plugg :D

Cykling till Vasaloppet... Del 3

Efter middagen bar det av till startområdet där jag skulle sätta upp tältet igen. En sista gång visade det sig senare :) Tog allt nödvändigt jag behövde och lastade resten i bilen eftersom det skulle gå med bilen till Mora. Så efter en lång men händelserik natt eftersom jag sov i närheten av parkeringen så kom snöskottarna med sina stora maskiner mitt i natten och skottade en meter från mitt tält. Blev så jäkla rädd :) men till slut somnade jag om och klockan ringde och nu var det action som gällde för snart skulle THE GRANDE FINALE gå av stapeln. SÅ ihop med tältet och all utrustning och käka lite frukost. Lastade på all utrustning på lastbilen och gjorde mig redo för start :)

Efter några uppmuntrande ord av David och Johannes så gick starten och det bar av i lagom tempo och det kändes riktigt bra :) I den berömda backen gick det riktigt segt men till slut var jag på toppen och det kändes som det skulle bli en underbar dag i spåret :) Men det varade inte länge, redan efter en mil började jag känna mig sliten och stakningen gav inte mycket så försökte blanda så mycket som det bara gick.
Men så efter några mil hände något häftigt då jag kände att allt bara lossna och jag kunde köra på hur länge som helst :) Tyvärr så varade denna känsla inte hela loppet igenom men kom och gick lite från och till. Men jag hade ett sånt där seg tempo som man kan hålla på och mata länge länge :)

Sedan gjorde det gott när mamma och pappa fanns utmed spåret också och levererade dricka eftersom solen lös ordentligt så kändes det som jag skulle brinna upp innefrån vissa stunder. SÅ jäkla varm :( hellre för kall än för varm :) men när det var ungefär 2 mil kvar började jag känna mig riktigt sliten och nu  var det järnviljan som kom fram och förmodligen lite horn i pannan med för nu var det bara målgång som räknades och inget annat :) Började räkna ner km skyltarna en efter en och snart var det bara några km kvar då man börjar se personer utmed spåren och då vet man att de är nära så det ger lite extra energi :)

Väl in mot upploppet släppte alla spänningar jag hade haft de senaste månaderna om det överhuvudtaget skulle gå att genomföra att cykla till Vasaloppet och ta sig igenom. Har föreställt mig bilden av att gå i mål efter loppet och inget går att jämföra med den riktiga känslan av att gå i mål. Min första tanke var när jag kom över mållinjen var att ja måste hålla tillbaks tårarna tills dom har tagit målfotot :) Sen när jag väl träffade mål föräldrarna så kom allt på en gång. Kunde inte sluta gråta för jag var så lättad och rörd över att jag hade klarat det... Jag klarade något som så många har tvivlat på. Jag gjorde  det jag bestämde mig för. I samma veva bestämmde jag mig för att inte ta cykeln hem igen. DEt beslutet fattade jag av många olika anledningar. Men framför allt att jag måste lyssna på kroppen, jag hade tömt allt och kände att det fanns ingen motivation kvar till hemvägen och även att jag kände att jag hade inget mer att bevisa för mig själv för jag visste att jag klarar det om jag hade velat och det kan ingen ta ifårn mig:) så jag ångrar inte att jag åkte bil och och det känns fortfarande som rätt beslut nu så här två veckor efter :)

Så det här var 5 dagar, 50 mil cykel, 9 mil skidor och fyra nätter i tält i en liten kort samanfattning :) Har säkert missat mycket men det var ungefär så det var ;) :D

Cykling till Vasaloppet... Del 2

Från Torsby så går det en ganska så behaglig väg fram tills dess att man svänger av mot Stöllet och skall över fjället. Den vägen är ju allt annat än flack om man säger så. Ni som har cyklat den vet hur långa backarna är och lägg då på en kärra och två väskor back på :) Men saken var densamma här, ansträgning = svettig, svettig + nedförsbacke = kallt som f-n. Frös något kopiöst när jag väl kom ner till Stöllet så där fick det bli att gå in och få upp värmen igen och slänga i sig lite mat :) Kände att jag låg ganska bra till så tog mig ett lite längre stopp än planerat men ibland måste man ha det lite skönt också :) Även ett telefon samtal från Ulrik gjorde ett lite gladare och jag kände mig redo igen och då bar det av över nästa fjäll :) Innan det träffade jag på några holländare som var glad och lite konfunderade över vad jag höll på med.

Nu kommer det låta som allt jag gör är att gnälla över alla uppförsbackar och kalla nedförsbackar men jag njöt ganska mycket under cykelturen faktiskt med :) Det är en underbar känsla att kunna ta sig vart man vill med hjälp av sin egen kropp och en cykel :) Klara sig i stora delar på egen hand. Men vägen efter Stöllet går verkligen uppför i ca 2 mil. EFter några timmar kändes som jag borde vara framme vid Malung snart för jag hade ju cyklat en bra stund nu :) Och vägen fortsatte uppför och uppför och blev mer och mer hungrig och törstig och till slut ser jag en vägskylt som visar att jag bara har cyklat 2.2 mil och hade mer än hälften kvar till Malung och då kände jag hur all energi jag lyckades uppbåda bara försvann och tårarna var nära att komma. Jag var svettig, kungrig, törstig, becksvart ute och det yrde snö runt omkring mig och jag visste att jag hade långa mörka timmar kvar till målet för dagen. Men så kom jag nog till paradiset på denna jord. I alla fall kändes det så då, stället heter Dutch Mountain och är en lite mysig restaurang uppe på toppen av berget. Såg mer eller mindre stängt ut men gör ett försök och går upp och känner på dörren och den är öppen :D Total lycka när hon säger att dom har öppet och dom serverar mat :) Blir så nöjd så beställer in en hamburgertallrik med massa dricka till och börjar hänga kläderna på tork. Är ensam till en början på stället men det kommer efter en stund in lite mer folk som även dom förundras över vad jag håller på med och jag ler glatt och säger att jag ska åka Vasaloppet på söndag och ser deras förvånade miner i ansiktet :) Sätter mig vid den öppna brasan och njuter av livet för jag vet att snart kommer de bli kallt och mörkt igen :)

För höra att det mer eller mindre är utför hela vägen till Malung så bäst att pälsa på sig innan nedförsbacken så tre lager kläder plus dunnjackan som är helt övärderlig så tack Team Sportia för den :) Det är något av det viktigaste i hela min packning :) Och de ljög verkligen inte för det gick mer eller mindre nedför hela vägen till Malung :) Sista backen ner blev det några glädjetjut för nu kände jag verkligen att jag skulle klara det att ta mig till SÄlen. Så nu var nästa projekt att hitta någonstans att sova och det var verkligen inte det lättaste :)

Men några km norr om Malung så hitta jag mig ett övergivit skjul med tack över i alla fall fast det blåste rätt igenom :) SÅ där lade jag ut mina liggunderlagg och sov för natten :) Tog mig tom lite sovmorgon och vaknade inte förrän vid sextiden :) Sedan resterande sex mil till Sälen gick i lugnt tempo eftersom jag inte hade bråttom :) Hann till och med en fika på ett mysigt cafe på vägen...
Detta var nog den mest underhållande biten av hela cyklingen när man såg människors förvånade ansiktsuttryck och tutningar när de körde förbi :) VÄl i Sälen hämtade jag nrlappen och blev erbjuden en dusch. Haha nu kanske det låter som de erbjöd mig en dusch för att de tyckte jag luktade illa men så var inte fallet (eller jo jag luktade något fruktansvärt ;) ). Men de hade sett mig dagen innan i mörkret på cykel och tyckte jag gjorde en cool grej så de undrade om de kunde hjälpa mig med något och på den vägen är det :)

Väl i huset så var det en mängd med trevliga människor som frågade om min cykling och varför jag gör det och blev till och med intervjuad och fotograferad. Det ledde senare till ett repotag i lokaltidningen här hemma :)
Efter duschen som kanske var en av de bästa duscharna på mycket länge kom mina föräldrar upp och hämtade mig vid huset och vi åkte och hämtade cykeln. Vi åkte senare och åt på restaurang och jag tog mig senare även en öl för att fira att jag kommit upp :)

Mer i del tre...

Cykling till Vasaloppet... Del 1

NU har det gått ungefär två veckor sedan jag började min cykeltur upp till Sälen för att åka Vasaloppet Öppet spår och har fått lite distans till hela projektet och beskrivningen kanske kommer bli ett förhärligande av hela turen men det är ju så det är, man glömmer bort det tråkiga och kommer ihåg det roliga. Men i det stora hela så var det en ganska så roliga upplevelse att tälta och cykla vintertid och hade inga större bekymmer under hela resan.

Cyklingen började från Tjörn vi tre tiden eftersom jag hade varit i skolan under dagen så kom iväg sen men hade som mål att ta mig upp till Uddevalla och eventuellt förbi :) Eftersom mängden träning innan var minimal så var det en tung cykel som jag gav mig iväg med men av erfarenhet så brukar man vänja sig ganska så fort och så även denna gång. Vägarna var i stort sett isfria men innan Ljunskile på gamla E6 så var de riktigt dåliga och det var nog den sträckan som var sämst under de 50 mil jag cyklade. Men tog mig igenom det med men innan Ljunskile började de skymma så det var dags för turens första klädbyte och det är inget roligt i minusgrader men det gjorde gott efteråt i alla fall :) Sedan väl i Uddevalla blev det första matstoppet och en kopp kaffe inomhus :) Klockan var nu ca halv åtta så det hade tagit längre tid än väntat att ta sig till U:a. Bestämde mig för att slå upp tältet precis i utkanten av U:a för att komma i säng tidigt och kunna köra igång tidigt på morgonen dagen efter. Så dagen slutade med lite varma koppen och några hemmagjorda smörgåsar med ost och creme fraische :) (Låter inte gott, men bra med fett som behövs när man förbränner mycket).

Efter en sisådär natt så ringde klockan 4 igen så då var det dags att fixa med frukost och allting praktiskt på morgonen som att få på sig kläder och börja packa ner alla utrustning igen. Detta var nog de värsta på hela dagen när man var tvungen att gå upp. Från en varm sovsäck till kalla kläder och minusgrader. Allting på morgonen tar ungefär 1.5 timme så klockan halv 6 är jag redo att börja cykla igen. Då bär det av upp genom Dalsland via väg 172. Var en riktigt kall morgon och första stoppet blev redan i Färgelanda på tappen där en varmchoklad och lite godsaker inhandlades. Frös något grymt om fötterna så blev en stunds vila inne i värmen.

Är det någon väg som är mindre roliga att cykla så måste det vara vägen genom Dalsland. Den slutar ju aldrig känns det som i alla fall men till slut kom jag fram till Bäckefors där nästa stopp blev och lite intag av varm sportdryck. KLockan var nu 10 och det började bli riktigt behagligt att cykla :) Planerade nästa mat stopp i Billingsfors så hade något att se fram emot :)

Men innan Billingsfors så kommer det några sega långa backar som man måste över men till slut så rullar man ner in i samhället och magen var nu riktigt sugen på mat och värme att få torka kläderna :) En pizza slank lätt ner och färden fortsatte sedan mot Åmål. Och om man var torr innan så var man de inte efter förmodligen Dalslands längsta backe, känns som den aldrig tar slut. Värsta är att cykla uppför är att man blir svettig och att de sedan går nedför och då blir man helt plötsligt nerkyld istället :) Men de är något man vänjer sig vid att frysa och att sedan bli varm blir en del av vardagen :)

VÄl i Åmål bar det av mot SÄffle och förmodligen finns de inte någon som pendlar mellan SÄffle och Åmål på cykel på vinter för de cykelbanorna var riktigt dåliga. Vet inte riktigt hur lång tid det tog men tid tog de i alla fall :) Men väl framme så blev de mat igen. Denna gången på McDonalds. NU låter det som jag äter mest hela tiden men faktum är att det blir ett stort matintag under dessa dagarna. Både anstägningen av att dra en 20 - 30 kg tung packning utöver cykeln och sedan kylan som gör att man bränner ännu mer för att hålla kroppen varm. Så blir mat ungefär var 3 eller 4 timme :)

Från SÄffle är det några mil kvar till Grums och nu började det även skymme lite lätt så på med belysning och reflexväst :) sen är det bara att köra igen. Via Värmlandsbro och småvägar så kommer man tillslut till Grums och då kände jag mig som jag kunde klara allt. Jag hade cyklat 18 mil med skidor, kläder, tält m.m på en dag och jag kände mig så sjukt nöjd så in på ICA och handlade lite godis att fira med innan jag reste  tältet :)

Blev en ännu kortare natt eftersom jag kom i säng senare men klockan ringde fortfarande vid 4 eftersom jag hade en lång dag framför mig. Hade som mål att cykla till Malung och det är ca 18 mil till dit. Så innan solen gick upp bar det av och kom inte långt förrän det började kännas i knäna, riktigt ont gjorde det och tanken slog mig om det inte är lika bra att ge upp så man inte förstör något. Men vilja var starkare och smärtan avtog efter ett tag när jag började komma igång igen så antog att det inte var så allvarligt. Tog mig några timmar att komma till Sunne men där väntade lite varm choklad och en inhandlad macka. Och om vägen i Dalsland kändes lång så känns nog vägen mellan SUnne och Torsby ännu längre med tanke på att det är en monster lång backe på vägen. Ni alla som har kört uppför med bil så kan jag säga att den känns väldigt mycket längre när man sitter på cykeln.

I Torsby blev det sen lunch vid restaurangen invid rondellen och där började folk få upp ögonen för vad det var man höll på med egentligen och allti kul med positiv respons för det får en att bli lite extra motiverad :) Efter så bar det av mot Malung igen men mer om det i del två ;)

Dans och sånt!!!

Denna dagen började med något underbart :) vaknade vid sju(inte självmant men) och tog mig en mils löparrunda i lagom tempo för att komma in i löpsteget igen. De gånger som jag sprungit sedan jag blev bra i foten är ju lätträknade så det börjar kännas bättre och bättre. Men får ligga i nu för GBG varvet 2011 närmar sig med storm steg och ska man under mål tiden 1.30 så måste man ligga i.

Men några löppass i veckan plus lite backträning och kanske inhandling av ett par FiveFingers ska nog göra susen hoppas vi på :) Något som vet om de säljer dessa coola "löparskor" i någon sportaffär i närheten??

Efter det blev det en härlig ducsh innan jag och syrran gav oss på C-uppsatsen igen och hade idag ett ganska bra flytt när vi väl kom igång :) Fick därefter ta mig en eftermiddags tupplur innan det bar av till den långa dansträningen u Munkeldal.

Det blec två timmar dans men tyckte att de gick förhållandevis bra efter så mycket frånvaro vi har haft på sistone men det kan ju alltid bli bättre :D

NU blir det mat och återhämtning innan morgondagens träning och jobb förmiddag :) sen får vi se vad eftermiddagen bjuder på :)

Härlig dag idag :)

Nu väntar en skön kväll med film i soffan och frukt tilltugg :) NU börjar man verkligen komma in i ett nyttigt stim :) Var iofs på McDonalds igår men valde bort pommes frites och tog istället en sallad så det kändes ju helt okej :)

Idag blev det en sväng till simhallen efter Vasaloppet och har nu köpt mig ett årskort så här ska verkligen simmas.. Börjar kännas riktigt bra och det är sjukt skönt bara efter andra gången där så det kommer ja verkligen fortsätta med :) BLev en timme vatten plask sen lite bastu :)

Efter en härlig femmil på tv så bar det av mot skolböckerna. C - uppsats research stod på schemat men varade inte så länge förän ögonen slockande så blev en power nap med :) Sen på det igen :)

Har även blivit PT - personlig tränare och det kändes riktigt skoj... Blev en löprunda på kvällen och Anna gjorde ett bra jobb även om det ska bli bättre ;) GBG - varvet 2012 är inte långt bort :P

Så nu blir det film kväll och åter till det härliga tilltuggen :D

Tävling igen :)

Igår bar det av till tävling igen I Ulricehamn. Det var Distriktsmästerskap i Bugg, Boogie Woogie och Dubbelbugg fö min egen del så det blev en lång dag i en liten och varm idrottshall men det hör ju till :)

Blev en tidig morgon, kanske i tidigaste laget då vi var vid hallen en timme tidigare än planerat men gott om tid för att äta lite innan Örjan och Sandra skulle ge sig ut på golvet så kul att vara där och kolla innan det var dags för våran tur :)

Hade tyvärr inte världens bästa känsla igår innan men under dagen så kom den mer och mer men känner fortfarande lite efter förra helgen med massa cykling och Vasalopp :)

Men dagen slutade med ett leende på läpparna då man blev Distriktsmästare i Dubbelbugg, fyra i buggen och femma i BW. Så en sammanfattningsvis bra lördag men nu blir det en lugn söndag förmiddag i soffan framför Vasaloppet som är riktigt spännande :D
Sen bär det av till simhallen för lite träning :) Sen får vi se vad dagen erbjuder :)

Löpning och ut i skogen :D

Har fått mig en rejäl genomkörare idag kan man säga :)

Klockan ringde kl. 7 imorse och jag kände mig allt annat än utvilad men det var ju självförvållat så gränsen från att trycka på snooze istället för stäng av var inte långt borta :) men jag övervann tröttheten och tog mig upp... Det är de små segrarna i livet som gör en bättre och bättre :D

Blev en 1 mil löpar runda till Kållekärr och tillbaks för att sedan njuta av en härlig frukost :D Var ett tag sen sist gång jag var ute och sprang men känns bra att komma i löparformen nu när GBG varvet närmar sig med stormsteg!! Gick väl inte i ett alltför högt tempo men läste igår på en sida att det skall vara roligt när man tränar :) och det kändes bästa så :)

Efter frukost blev det 4 tim motorsåg och klättra i träd så överkroppen fick sig en rejäl omgång som säkert kommer att sitta i några dagar men imorgon bär det av till danstävling i Ulricehamn så då blir det något lugnare för överkroppen i alla fall :)

Känns riktigt bra att komma igång med den allsidiga träning efter mitt mindre ofrivilliga träningsuppehåll i höstas :) har inte riktigt kommit igång med skrivandet heller eftersom det inte blivit riktigt så mycket träning heller :) Men Vasaloppet fick en att vakna till igen och köra på i samma gamla tempo :D

SÅ nu ser vi fram emot en aktiv med helg med mycket flås och svett ;) haha...

PÅ gång igen :D

Har kommit igång med träningen igen efter hemkomsten från Sälen/Mora :D

Har nu dragit igång med simträning som var några år sen sedan sist gång.. Har nu klarat av mitt stora projekt enligt mig att cykla till varje tävling i en svensk klassiker :) Klarade det mesta utan större problem och känner mig riktigt nöjd med insatsen :) kommer framöver skriva en genomförlig berättelse om hur cyklingen var och en sammanfattning av hela cykelklassikerprojektet med höjdpunkter och tips och råd :)

Har nu hittat mitt nya projekt som lite blygsamt är att jag tänkte mig att till att börja med göra ett triathlon men hade tänkt mig att göra en IRON MAN inom nästa år. Något jag tänkt mig några år men aldrig blivit av så jag har nu bestämt mig för att göra ett försök :D