Cykling till Vasaloppet... Del 2

Från Torsby så går det en ganska så behaglig väg fram tills dess att man svänger av mot Stöllet och skall över fjället. Den vägen är ju allt annat än flack om man säger så. Ni som har cyklat den vet hur långa backarna är och lägg då på en kärra och två väskor back på :) Men saken var densamma här, ansträgning = svettig, svettig + nedförsbacke = kallt som f-n. Frös något kopiöst när jag väl kom ner till Stöllet så där fick det bli att gå in och få upp värmen igen och slänga i sig lite mat :) Kände att jag låg ganska bra till så tog mig ett lite längre stopp än planerat men ibland måste man ha det lite skönt också :) Även ett telefon samtal från Ulrik gjorde ett lite gladare och jag kände mig redo igen och då bar det av över nästa fjäll :) Innan det träffade jag på några holländare som var glad och lite konfunderade över vad jag höll på med.

Nu kommer det låta som allt jag gör är att gnälla över alla uppförsbackar och kalla nedförsbackar men jag njöt ganska mycket under cykelturen faktiskt med :) Det är en underbar känsla att kunna ta sig vart man vill med hjälp av sin egen kropp och en cykel :) Klara sig i stora delar på egen hand. Men vägen efter Stöllet går verkligen uppför i ca 2 mil. EFter några timmar kändes som jag borde vara framme vid Malung snart för jag hade ju cyklat en bra stund nu :) Och vägen fortsatte uppför och uppför och blev mer och mer hungrig och törstig och till slut ser jag en vägskylt som visar att jag bara har cyklat 2.2 mil och hade mer än hälften kvar till Malung och då kände jag hur all energi jag lyckades uppbåda bara försvann och tårarna var nära att komma. Jag var svettig, kungrig, törstig, becksvart ute och det yrde snö runt omkring mig och jag visste att jag hade långa mörka timmar kvar till målet för dagen. Men så kom jag nog till paradiset på denna jord. I alla fall kändes det så då, stället heter Dutch Mountain och är en lite mysig restaurang uppe på toppen av berget. Såg mer eller mindre stängt ut men gör ett försök och går upp och känner på dörren och den är öppen :D Total lycka när hon säger att dom har öppet och dom serverar mat :) Blir så nöjd så beställer in en hamburgertallrik med massa dricka till och börjar hänga kläderna på tork. Är ensam till en början på stället men det kommer efter en stund in lite mer folk som även dom förundras över vad jag håller på med och jag ler glatt och säger att jag ska åka Vasaloppet på söndag och ser deras förvånade miner i ansiktet :) Sätter mig vid den öppna brasan och njuter av livet för jag vet att snart kommer de bli kallt och mörkt igen :)

För höra att det mer eller mindre är utför hela vägen till Malung så bäst att pälsa på sig innan nedförsbacken så tre lager kläder plus dunnjackan som är helt övärderlig så tack Team Sportia för den :) Det är något av det viktigaste i hela min packning :) Och de ljög verkligen inte för det gick mer eller mindre nedför hela vägen till Malung :) Sista backen ner blev det några glädjetjut för nu kände jag verkligen att jag skulle klara det att ta mig till SÄlen. Så nu var nästa projekt att hitta någonstans att sova och det var verkligen inte det lättaste :)

Men några km norr om Malung så hitta jag mig ett övergivit skjul med tack över i alla fall fast det blåste rätt igenom :) SÅ där lade jag ut mina liggunderlagg och sov för natten :) Tog mig tom lite sovmorgon och vaknade inte förrän vid sextiden :) Sedan resterande sex mil till Sälen gick i lugnt tempo eftersom jag inte hade bråttom :) Hann till och med en fika på ett mysigt cafe på vägen...
Detta var nog den mest underhållande biten av hela cyklingen när man såg människors förvånade ansiktsuttryck och tutningar när de körde förbi :) VÄl i Sälen hämtade jag nrlappen och blev erbjuden en dusch. Haha nu kanske det låter som de erbjöd mig en dusch för att de tyckte jag luktade illa men så var inte fallet (eller jo jag luktade något fruktansvärt ;) ). Men de hade sett mig dagen innan i mörkret på cykel och tyckte jag gjorde en cool grej så de undrade om de kunde hjälpa mig med något och på den vägen är det :)

Väl i huset så var det en mängd med trevliga människor som frågade om min cykling och varför jag gör det och blev till och med intervjuad och fotograferad. Det ledde senare till ett repotag i lokaltidningen här hemma :)
Efter duschen som kanske var en av de bästa duscharna på mycket länge kom mina föräldrar upp och hämtade mig vid huset och vi åkte och hämtade cykeln. Vi åkte senare och åt på restaurang och jag tog mig senare även en öl för att fira att jag kommit upp :)

Mer i del tre...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0