Cykling till Vasaloppet... Del 1

NU har det gått ungefär två veckor sedan jag började min cykeltur upp till Sälen för att åka Vasaloppet Öppet spår och har fått lite distans till hela projektet och beskrivningen kanske kommer bli ett förhärligande av hela turen men det är ju så det är, man glömmer bort det tråkiga och kommer ihåg det roliga. Men i det stora hela så var det en ganska så roliga upplevelse att tälta och cykla vintertid och hade inga större bekymmer under hela resan.

Cyklingen började från Tjörn vi tre tiden eftersom jag hade varit i skolan under dagen så kom iväg sen men hade som mål att ta mig upp till Uddevalla och eventuellt förbi :) Eftersom mängden träning innan var minimal så var det en tung cykel som jag gav mig iväg med men av erfarenhet så brukar man vänja sig ganska så fort och så även denna gång. Vägarna var i stort sett isfria men innan Ljunskile på gamla E6 så var de riktigt dåliga och det var nog den sträckan som var sämst under de 50 mil jag cyklade. Men tog mig igenom det med men innan Ljunskile började de skymma så det var dags för turens första klädbyte och det är inget roligt i minusgrader men det gjorde gott efteråt i alla fall :) Sedan väl i Uddevalla blev det första matstoppet och en kopp kaffe inomhus :) Klockan var nu ca halv åtta så det hade tagit längre tid än väntat att ta sig till U:a. Bestämde mig för att slå upp tältet precis i utkanten av U:a för att komma i säng tidigt och kunna köra igång tidigt på morgonen dagen efter. Så dagen slutade med lite varma koppen och några hemmagjorda smörgåsar med ost och creme fraische :) (Låter inte gott, men bra med fett som behövs när man förbränner mycket).

Efter en sisådär natt så ringde klockan 4 igen så då var det dags att fixa med frukost och allting praktiskt på morgonen som att få på sig kläder och börja packa ner alla utrustning igen. Detta var nog de värsta på hela dagen när man var tvungen att gå upp. Från en varm sovsäck till kalla kläder och minusgrader. Allting på morgonen tar ungefär 1.5 timme så klockan halv 6 är jag redo att börja cykla igen. Då bär det av upp genom Dalsland via väg 172. Var en riktigt kall morgon och första stoppet blev redan i Färgelanda på tappen där en varmchoklad och lite godsaker inhandlades. Frös något grymt om fötterna så blev en stunds vila inne i värmen.

Är det någon väg som är mindre roliga att cykla så måste det vara vägen genom Dalsland. Den slutar ju aldrig känns det som i alla fall men till slut kom jag fram till Bäckefors där nästa stopp blev och lite intag av varm sportdryck. KLockan var nu 10 och det började bli riktigt behagligt att cykla :) Planerade nästa mat stopp i Billingsfors så hade något att se fram emot :)

Men innan Billingsfors så kommer det några sega långa backar som man måste över men till slut så rullar man ner in i samhället och magen var nu riktigt sugen på mat och värme att få torka kläderna :) En pizza slank lätt ner och färden fortsatte sedan mot Åmål. Och om man var torr innan så var man de inte efter förmodligen Dalslands längsta backe, känns som den aldrig tar slut. Värsta är att cykla uppför är att man blir svettig och att de sedan går nedför och då blir man helt plötsligt nerkyld istället :) Men de är något man vänjer sig vid att frysa och att sedan bli varm blir en del av vardagen :) 

VÄl i Åmål bar det av mot SÄffle och förmodligen finns de inte någon som pendlar mellan SÄffle och Åmål på cykel på vinter för de cykelbanorna var riktigt dåliga. Vet inte riktigt hur lång tid det tog men tid tog de i alla fall :) Men väl framme så blev de mat igen. Denna gången på McDonalds. NU låter det som jag äter mest hela tiden men faktum är att det blir ett stort matintag under dessa dagarna. Både anstägningen av att dra en 20 - 30 kg tung packning utöver cykeln och sedan kylan som gör att man bränner ännu mer för att hålla kroppen varm. Så blir mat ungefär var 3 eller 4 timme :)

Från SÄffle är det några mil kvar till Grums och nu började det även skymme lite lätt så på med belysning och reflexväst :) sen är det bara att köra igen. Via Värmlandsbro och småvägar så kommer man tillslut till Grums och då kände jag mig som jag kunde klara allt. Jag hade cyklat 18 mil med skidor, kläder, tält m.m på en dag och jag kände mig så sjukt nöjd så in på ICA och handlade lite godis att fira med innan jag reste  tältet :)

Blev en ännu kortare natt eftersom jag kom i säng senare men klockan ringde fortfarande vid 4 eftersom jag hade en lång dag framför mig. Hade som mål att cykla till Malung och det är ca 18 mil till dit. Så innan solen gick upp bar det av och kom inte långt förrän det började kännas i knäna, riktigt ont gjorde det och tanken slog mig om det inte är lika bra att ge upp så man inte förstör något. Men vilja var starkare och smärtan avtog efter ett tag när jag började komma igång igen så antog att det inte var så allvarligt. Tog mig några timmar att komma till Sunne men där väntade lite varm choklad och en inhandlad macka. Och om vägen i Dalsland kändes lång så känns nog vägen mellan SUnne och Torsby ännu längre med tanke på att det är en monster lång backe på vägen. Ni alla som har kört uppför med bil så kan jag säga att den känns väldigt mycket längre när man sitter på cykeln.

I Torsby blev det sen lunch vid restaurangen invid rondellen och där började folk få upp ögonen för vad det var man höll på med egentligen och allti kul med positiv respons för det får en att bli lite extra motiverad :) Efter så bar det av mot Malung igen men mer om det i del två ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0