90 mil på tre dygn!!!!

Hela projektet började med att jag ville utmana mig själv. Många ser En Svensk Klassiker som en utmaning i sig att ta sig igenom 30 mil på cykel, 3 km simning, 3 mil löpning och 9 mil på skidor. Men efter 2 genomförda klassiker så kände jag att det inte var samma grej längre utan jag känder att jag ville se vart gränsen går för hur långt man kan pressa sig.

Iden att cykla till alla deltävlingar fick jag från Göran Kropps bok när han berättade om hur han cyklade till Mt. Everest och besteg toppen solo och hade med sig all utrustning. Kände att cykla inom Sverige är väl de minsta jag kan göra.

Så det hela började med en plan att cykla till Motala och Vätternrundan på 4 - 5 dagar men efter ett samtal med komisen Johannes så blev de tillslut planen att cykla fram och tillbaks och runt Vättern under 3 dygn.

Starten gick hemifrån Tjörn 16.45 17/6 på torsdag eftermiddag och tanken var att köra så länge som det kändes bra och nu så här i efterhand så körde jag nog lite för länge in på sena kvällen. Färdvägen gick först till Trollhättan via Hjärtum. Efter Grästorp så fanns det småvägar ända upp till Skara där jag var ungefär vid 22.00 och kände mig fortfarande ganska pigg så bestämde mig för att fortsätta några timmar. Färden fortsatte till SKövde och nu började de bli riktigt mörkt och tempraturen sjönk. Men tillslut vid 02.00 så hade jag några km kvar till Karlsborg och jag bestämde mig för att stanna och sova i några timmar.

Vaknade alldeles för tidigt morgonen därpå och insåg att jag inte skulle kunna sova fler timmar så 4 tim fick räcka. Den morgonen fick jag även känna hur irriterande mygg och knott kan vara när man försöker äta sin frystorkade frukost.
Sedan bar det av igen och nu hade jag bara 9 mil innan jag var framme i Motala och skulle få några timmars vila och avkoppling. Hade helt okej väder så timmarna på sadeln flöt på ganska bra. Började se fler och fler med cyklar på bilarna så de kändes verkligen som att jag började närma mig :)

Väl framme i Motala blev de Först Sibylla och sedan en pasta rätt på gasolköke. Det är en sak so fascinerar en att jag kan nog äta obegränsat när jag är ute och cyklar. Känns ju som man är konstant hungrig hela tiden.
NU var det bara att vänta in resten av gänget så vi kunde gå ner på stan och hämta nummerlappar och käka en sista ordentlig middag innan själva Vätterrundan.

Starten skulle gå ca 03.00 på lördag morgon så jag fick mig några timmars sömn innan jag skulle upp. När jag vaknat så var det bara att koka vatten och fylla på den frystorkade rätten (något grötaktigt). Så nu väntade ytterligar 30 mil cykling innan målet i Motala. Själva loppet flöt på bra även om jag var väldigt sliten inledningsvis och var tvungen att släppa kontakten med kompis gänget som jag startade ihop med. Efter en fem mil så började jag känna mig fräschare igen och nu började de rulla på fint fö rmig och Jakob. Vi hängde på några klungor som flöt på bra även fast de var motvind och vi hoppade över stoppet i Jönköping och fortsatte upp mot Hjo. Nu började även medvinden blåsa och nu började det flyta på riktigt bra:)

Väl framme i Hjo så träffa jag på Hans - Ola och Ulrik som hade stoppat för den riktigt goa lasagnen som jag tyvärr missade denna gången (jag hade ju mina tunnbrö rullar med makril i tomatsås i). Efter Hjo cyklade jag ihop med en härlig skåning ända upp till Hammarsundet. Sista två milen var en riktigt härlig känsla av att kroppen klarar allt om man bara pressar den till det, drog i klungan stora delar av de sista milen vilket var tur annars hade jag nog aldrig kommit under 10 tim :) SLUT TID 9.53 min.

Efter målgång väntade en härlig pasta sallad och en lättöl men det var riktigt gött att få i sig något som inte innehöll makrill eller tomatsås. Men än så var äventyret inte slut utan nu väntade bara 30 mil hem också. Efter några timmars vila och nedpackning av tältet så bar de av hem igen. Startade från Motala igen vid 17.00 och hade nu 24 tim på mig att ta mig hem om jag skulle klara min deadline. Men känslan av att veta att jag redan hade klarat av 60 mil gjorde mig riktigt lycklig så de första milen var inga problem. Sen alla vinkningar från personer som fortffarande var på väg mot mål piggade också upp.

Cyklingen gick i hygglig fart ända fram till Karslborg där det blev mat paus på Pizzerian. Men det är alltid lika segt att börja cykla igen efter en längre paus speciellt när de börjar bli lite kyligare. Men kul med sällskap då Johannes, Hans - Ola, Jakob och Johan. Fortsatte sedan till Skövde där folk var på ut på krogen när jag kom cyklande. Kände mig ganska missanpassad i cykelhjälm och cykelbyxor :) Efter det så stannade jag 6 km utanför Skara för att vila några timmar men de blev aldrig att jag satte upp tältet utan fick lägga ut liggunderlaget på backen och sova några timmar. Men på morgonen fick man betala priset, blev riktigt trött och sliten efter alldeles för mycket cyklande och för lite sömn. Det tog mig några timmar ner till Grästorp och Restaurangen Tre Älgar där det blev en härlig frukost och 3 koppar kaffe :) Fick mig nya krafter att fortsätta sista 7 milen hem.

Sista milen blev inte så händelserika fram till absolut sista milen där jag bestämde mig för att komma hem under totalt 69 tim. Då fick jag höja tempot eftersom jag bara hade 25 min kvar tills tiden gick ut :) Var uppe i 35 km/tim på raksträckan hemma på tjörn och de var slitigt eftet 90 mil i benen under helgen. Väl hemma så var de en härlig fika och sedan däckade man rätt skönt på soffan :D

En sak jag lärde mig efter detta är att inget är omöjligt då man vill. Efter dessa 90 mil så kände jag mig helt oövervinnelig, inget kunde stoppa mig när jag satte mig på cykel sadeln och de är en underbar känsla.
Hoppas alla någon gång kommer uppleva det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0