Paris Del 1 22/8

03:30 Klockan ringer ich resglädjen tar genast fart även fast de tre timmars sömn tar ut sin rätt. Stående frukost med cornflakes :) Vid halv fem tiden hämtar vi syrran som självklart inte är färdig och irrar runt för att inte glömma något, det var ju även Jens först dag på pilotutbildningen så vet inte riktigt vem som var mest nervös ;)

Vid Halv sex kommer vi fram till Landvetter ohc nu börjar resenervositeten sätta in rejält :) och det först vi gör är att gå till fel incheck såklart, haha, sånt händer, vi skyller på orutin... Hittar tillslut rätt och får hjälp med incheckning. Väl frammed vid säkerhetskontrollen är det massa folk, ska alla dessa flyga på en måndag?? Hoppas inte shortsen är för stora för nu åker skärpet av.. Ser ganska så skoj ut när alla killar börjar öppna upp sina skärp och tar av sig, haha..

Vid halv sju tiden sätter vi oss på flygbussen som går ut till planet, blir som ett barn som ser leksaker när planen lyfter från marken, vad mäktigt det är och vilken kraft det finns i dom maskinerna :D kanske skulle köpt sig ett ;) Planet står berett att trycka plattan i mattan och ta oss upp i det blå:) fartökningen är ungefär som i Opeln!!! Väl uppe i luften fascineras jag av höjden, molnen och solen i samspel med varandra och de bildar den mest fascinerande syn man kan tänka sig. Tyvärr verkar det bara vara jag som upptäcker detta eftersom resten av planet ligger och sover. Till slut tar även min trötthet ut sin rätt och jag däckar över det lilla bordet framför mig. Men måste ha sovit gott för när jag vaknar påbörjas inflygningen till Charles De Gaulle...

Klockan närmar sig nio och det det är dags för avstigning och jag känner mig redo för att dra in den franska luften i lungorna och andas ut semester :D Underbart :D Hämtar bagage och försöker lista ut vart vi ska ta oss. Hittar rätt fort the shuttle till terminalen för tågen in till stan. Vid avstigning glömmer jag så när mitt handbagage om det inte hade varit för syrran som plockar med sig det jag lämnar efter mig :D

Vi listar förvånandsvärt fort ut hur vi ska få biljetter in till Paris med RER. Hinner med tåget med två minuters marginal. Väl på tåget blir det smörgås så att inte P - glukosen sjunker för lågt.. 30 min tågfärd och vi var inne i Paris men väl där skulle vi försöka lista ut hur vi skulle ta oss ut ur shoppingcentret(vi plötsligt hamnade i) som var klurigare än flygplatsen ;)Väl ute gnattade vi vidare mot Rue de Ravioli och Louvren, in och tog oss en snabb titt på den enorma fasaden och pyramiden i glas som drar minnet tilllbaks till Da Vinci - koden. Funderar en stund på hur det skulle vara att bo i det palatsliknande Louvren slottet och inte minst att städ det ;) Färden fortsatte österut mot Place de la Concorde (som är platsen där flertalet av avrättningarna under franska revolutionen ägde rum). Men snart märker vi att våra väskor inte är terränggående så vi fortsätter ut mot the Ravioli rue och passerar amerikansek ambassaden. Där är det ett väldigt pådrag med mängder av poliser. Färden fortsätter mot hotellet mo ligger på Rue de Penthiévre. Väl framme är det två timmar kvar till incheckså vi ställer av bagage och tar oss ut på gatan igen. 

Vi funderar en stund på att hyra cyklar och får det förklarat för oss hur man går till väga av en trevlig fransman, senare blev han nog lite besviken att vi inte hyrde eftersom  han ville ställa tillbaks sin cykel men det var fullt. Vidare upp mot Champs Elyssé och jag drar mig till minnes Tour de France och sista etappen som äger rum och avgörs precis där jag står nu... Häftig känsla och nästa år kanske man skulle ta sig ner och se den på riktigt. Väldigt mycket folk på gatorna nu och dom flesta är väl turister som vi. Parisarna är väl smart nog att hålla sig borta från de värsta turiststråken :D RIktigt varmt nu så det är dags för vatten, mycket välbehövligt.. Vidare upp mot Arc de Triumph och den obligatoriska fotosejouren.. Det blir en tur underground och står helt plötsligt i mitten av vad som verkar vara Paris mest trafikerade plats. Runt Triumfbågen går det en rondell som är utan dess like. Enorm!!! Kan det finnas någon ordning i detta kaos tänker jag när jag sitter och tittar ut över havet av bilar. Till slut förstår vi att fransmännen är dårar i trafiken men när alla är dårar verkar det gå ganska så bra ändå... Triumfbågen är en fantastisk skapelse och är väl värt ett besök med sina skulpturer och för all del den okände soldatens grav.

Klockan börjar närma sig två och en efterlängtad paus på hotellrummet närmar sig med stormsteg, men syster har kortare ben och mycket att kolla på så jag väntar in emellanåt... :D Hotellrummet var förmodligen det minsta jag sett och hissen upp ska vi inte tala om. Tur att jag inte var större för då hade den nog inte orkat upp. Men ett opretiantiöst hotell helt i min smak. Öppnar upp fönstrena och låter den franska atmosfären strömma in i rummet. Däckar enligt mig själv välförtjänt på sängen och vaknar senare av cykel på tv, helt otippat att Vuelta de Espana skulle gå på Eurosport. :D Till slut tog vi oss ut på stan igen efter att ha klämt oss ut ur de klaustrofobiskt smala korridorerna på hotellet. Men som syrran sa, det var ju billigt :D..

Går förbi den ena märkesaffären efter den andra tills vi kommer till St Maria Madeleine som är en kyrka, skönt att komma bort från storstadshetsen ett tag och känna den andliga atmosfären istället. Lugnt och skönt och storslaget vackert. En av de maffigaste kyrkorna jag sett, tänk då Notre Dam. Väl ute igen upplever jag dagens kontrast, en gata bortanför kyrkan ligger sexshopparna på rad och andligheten bytts ut mot neonskyltar och röda sametsskynken för dörrarna.

Hungern sätter in och vi bestämmer os för ett matstopp, effekten av mackorna på tåget börjar släppa. Vi bestämmer oss för att sätt vårt hopp till de små cafén i Jardin des Tuilleries som ligger några hundra meter väster om Louvren.. Ett mysigt café där vi kan få en matbit och öva våra franska fraser. Blev lite sallad och en Desperados (en öl), den stömde väl överens med mitt desperata behov av vätska ner i strupen. Vilken "härlig semester det här kommer bli" känsla börjar sprida sig i kroppen. Vet inte om det var maten eller ölen som gjorde det :D Vi gick kansek 50 m innan det blev stopp iegn för att sitta och njuta vid fontänen och semesterkänslan. Men rastlös som man är tog vi kameran i högsta hugg och marscherade mot Pl. de la Concorde.

Vidare över floden Seine och då fick vi vår första glimt av Notre Dam. Vilka fantastiska byggnader fransmännen kan bygga, det kommer jag aldrig ifrågasätta. Vi gick förbi Assemblée Nationale Palais Bourbon och ner mot Notel des Invalides. Inte visst vi då att v bara var några hundra meter från premiärministerns bostad på Rue de Varenne men Napoleons sjukhus för sårade soldater fick duga.. Skulle kunna tänka mig att jobba på ett sådant sjukhus med en kupol i guld över och en hundratalsmeter lång park framför :D det är annat än NÄL:s gula tegelfasad. Även att Napolens stoft är begravt i kryptan under kupolen gör ju inte saken värre :D

Vi började nu även att fundera på vart fransmännen köper sin mat eller är det bara så att alla alltid äter ute på restaurang för vi såg inga "vanliga" mataffärer under hela dagen. Men det kanske är grejen med Paris, det ska inte vara vanligt. tillbaks över floden Seine upp mot Grande Palais som byggdes för världsutställningen 1900 med ett enormt glastak. Lite stort för att byggas för en utställning kan tyckas. Undrar om det hade gått att göra i dagens Sverige med Svenssons skattepengar:D mittemot ligger även Petit Palais som är större och mer graciös än de byggnader som finns hemma. Sedan bar det av i rask fart hem mot hotellet och en mataffär som vi ännu inte visste var den låg. Vid hotellet såg vi ett litet krypin ca 50 m bort som sålde bröd och diverse drycker som vi behövde för att rädda kvällen. - Typiskt....

I skrivande stund sänker jag ännu en Desperados öl och tryckte i mig meedhavda Tutti Frutti och lyssnar till ljudet av Paris gator. Får passa på att säga tack till vem det än nu är som guidar mig igenom livet och får mig att uppfylla mina drömmar och göra rätt val. Kunde inte haft det bättre just nu för tillfället när jag känner att själen befinner sig i nuet och njuter av varje sekund. Snart kommer Johnny B och tar mig med till drömmarnas land innan morgondagen bjuder på Versaille.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0